علت شکستگی دندان

همانطور که می دانید، زیبایی دندان برای خیلی از افراد مهم است و برای اینکه بتوانند دندان های زیبا و صافی داشته باشند، عمل هایی مانند ارتودنسی را انجام می دهند. حال ممکن است اتفاق هایی برای دندان بیفتد که نیاز به درمان های بیشتری است که البته هزینه های بیشتری را میطلبد. یکی از مشکلاتی که زیبایی دندان را مختل می کند، شکستگی دندان است. ما در این مقاله به علت شکستگی دندان می پردازیم و امیدوار هستیم که این مقاله برای شما مفید واقع شود.

علت شکستگی دندان شامل چه مواردی می شود؟

دلایل مختلف زیادی می تواند بر عامل شکستگی دندان تاثیر بگذارد و نوع های مختلفی دارد که ما در این بخش از مقاله آنها را نام می بریم و کمی آنها را مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین بهتر است بدانید که ترک ها معمولا بر روی سطوح جونده دندان های عقبی ایجاد می شود که دلیل آن بر اثر فشار مداوم برای گاز زدن و جویدن اجسام است.

فشارهای مکرر به ساختار دندان های آسیب می رساند که در اخر منجر به شکسته شدن آن می شود. همچنین بهتر است بدانید که، شکستگی دندان در افراد بالای 50 سال بیشتر اتفاق میفتد، ولی همچنان بدانید که شکستگی دندان ممکن است در هر سنی تجربه شود. از علائم رایجی که خبر شکسته شدن دندان را می دهد به شرح زیر است:

  • درد شدید قبل و یا بعد گاز گرفتن دندان های خلفی
  • حساسیت پیدا کردن به مواد سرد، گرم و یا حتی شیرین
  • تورم لثه در اطراف دندان آسیب دیده
  • دردهای تصادفی در دندان آسیب دیده

همچنین علل اصلی شکستن دندان معمولا مربوط به دندان قروچه یا همان فشردن بیش از حد دندان که به اسم براکسیسم شناخته می شود، جویدن مواد سخت، پیری و ضعیفی، ضربه یا آسیب فیزیکی و ... است و به همین دلیل باید خیلی مراقب دندان های خود باشید.

همچنین بهتر است بدانید که نوع شکستگی دندان به پنج طبقه تقسیم می شود که در ادامه مقاله به شرح آنها می پردازیم.

علت شکستگی دندان شامل چه مواردی می شود

ترک مویی دندان یکی از علت های شکستگی دندان

اولین نوع شکستگی دندان که به آن می پردازیم، ترک های مویی دندان است که در مینای خارجی دندان ها مشاهده می شوند ومعمولا به صورت خط های عمودی در دندان های جلویی دیده می شوند. ترک های مویی معمولا هیج دردی ندارند و مشکلی ایجاد نمی کند.

ترک مویی که در انگلیسی به اسم کریز لاینز (Craze lines) شناخته می شود، معمولا به زیبای ظاهری مرتبط است. این نوع ترک معمولا زمانی ایجاد می شود که فرد اجسام سفت را میجود مانند یخ، مغز ذرت و ... که بعد از سال ها خطوطی عمودی بر روی دندان ایجاد می کند.

معمولا این مشکل نیاز به درمان ندارد ولی اگر به زیبایی دندان خود خیلی اهمیت می دهید، می توانید عمل ترمیم زیبایی را انجام دهید. خطوط ترک مویی را به هیچ عنوان نمی توان به صورت کامل از ببین برد ولی می توان آنها را با یک روکش یا ماده کامپوزیت آنها را پوشش داد.

شکستگی کاسپ دندان

نوع دومی که به شما معرفی می کنیم شکستگی کاسپ است. شکستگی کاسپ زمانی اتفاق میفتد که کاسپ بر اثر فشار طولانی مدت و یا پوسیدگی شدید دندان اتفاق بیفتد. کاسپ در سمت زبان دندان های پشتی و در سمت گونه دندان های عقب بالایی قرار دارد. این شکستگی کم پیش می آید که به پالپ دندان آسیب برساند و معمولا درد زیادی را ایجاد نمی کند. برای درمان این شکستگی پیشنهاد می شود که از روکش استفاده کنید، زیرا که هدف آن بر روی پوشش و محافظت دندان است.

شکستگی کاسپ دندان

ترک خوردن دندان

سومین نوع علت شکستگی دندان، دندان ترک خورده است که یک شکستگی ناقص می باشد که به صورت عمودی به سمت ریشه دندان کشیده می شود. این نوع شکستگی دندان درد بسیاری دارد که به پالپ در نهایت آسیب می رساند و حساسیت زیادی با دمای شدید و جویدن به فرد وارد می کند.

دو نیم شدن دندان

چهارمین موردی که از نوع شکستگی دندان به شما معرفی می کنیم، دو نیم شدن یا شکاف دندان است. زمانی این نوع شکستگی رخ می دهد که شکستگی دندان نوع قبلی درمان نشده باشد و به صورت ناگهانی یک ترک شکافته شود. در این نوع شکستگی بخش های دندان کاملا از هم جدا و شل می شوند. معمولا زمانی این مشکل پیش می آید که فرد دندان های خود را ساییده یا اشیا یخ و سفت میجود. تنها راه درمان این نوع مشکل کشیدن دندان است.

شکستگی عمودی ریشه دندان

در آخرین مورد شکستگی دندان، به شکستگی عمودی ریشه دندان می رسیم که معمولا قسمتی از ریشه یا تمامی طول ریشه دندان را در معرض خطر قرار می دهد. زمانی می توان این شکستگی را تشخیص داد که استخوان و بافت عفونی شود. همچنین این شکستگی با رادیوگرافی نیز قابل تشخیص است. این نوع شکستگی قابلیت درمان ندارند و در بعضی از موارد، دندانپزشک برداشتن ریشه را امتحان می کند.

شکستگی عمودی ریشه دندان

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله خواندید ما به بررسی علت شکستگی دندان پرداختیم و امیدوار هستیم که اطلاعات این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین در این مقاله در رابطه با انواع شکستگی دندان شرح داده شد و در کل 5 نوع شکستگی دندان داریم که آنها را شرح و توضیح دادیم.

اگر به دنبال یک کلینیک زیبایی دندان در تهران هستید، می توانید به مانادنت مراجعه کنید. مانادنت با داشتن بهترین ابزارها و متخصصان، دندان های زیبا با لبخند زیبایی را به شما هدیه می دهند.

سوالات متداول علت شکستگی دندان

  • شکستگی دندان بیشتر در چه سنینی اتفاق میفتد؟
    شکستگی دندان در افراد بالای 50 سال بیشتر اتفاق میفتد، ولی همچنان بدانید که شکستگی دندان ممکن است در هر سنی تجربه شود.
  • انواع علت شکستگی دندان چه نام دارند؟
    در کل 5 نوع برای شکستگی دندان وجود دارد که به اسم های ترک مویی دندان، شکستگی کاسپ دندان، ترک خوردن دندان، دو نیم شدن دندان و شکستکی عمودی ریشه دندان است که هر کدام به علل های مختلفی مربوط است و درمان های متفاوتی برای آنها در نظر گرفته شده است.
  • برای زیباسازی دندان باید به کجا مراجعه کرد؟
    مانادنت با داشتن بهترین ابزارها و متخصصان، دندان های زیبا با لبخند زیبایی را به شما هدیه می دهند.

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم